Persbericht: Thuiszorg nu snel vaccineren om overbelasting te voorkomen

Zelf regie nemen zorgde bij Meander voor snelheid en efficiëntie

Medewerkers in de thuiszorg moeten zo snel als mogelijk worden gevaccineerd. Er dreigt een gevaarlijke overbelasting van de sector. Bovendien blijven de thuiszorgmedewerkers potentiële verspreiders van het virus. MeanderGroep Zuid-Limburg, een van de grootste zorgaanbieders van Limburg, pleit voor meer regie. De organisatie vaccineerde afgelopen weekend zelf meer mensen door efficiënter gebruik van de eigen beschikbare ampullen.

Hoog verzuim

MeanderGroep Zuid-Limburg kent een hoog ziekteverzuim. Op dit moment zitten zo’n 170 thuiszorg-medewerkers noodgedwongen thuis. Dat is 13% van alle thuiszorg-medewerkers. “En er komen nog dagelijks collega’s bij. Die mensen hebben we hard nodig, dit is zorgwekkend”, zegt bestuursvoorzitter Jack Jansen.

“Het komt nog te vaak voor dat klanten van de thuiszorg klachten niet melden. In een enkel geval wordt zelfs een vastgestelde besmetting niet gemeld. Daardoor lopen onze mensen onnodig veel risico voor zichzelf en hun omgeving”, stelt Jansen die voor meer eigen regie pleit.

Thuiszorg achteraan in de rij

In maart 2020 nam Meander, samen met enkele zorgpartners in de regio, het initiatief om in Urmond het eerste Coronacentrum van Nederland te starten, om zo de thuiszorg te ontlasten. Vervolgens bleken er onvoldoende beschermende middelen beschikbaar om medewerkers in de thuissituatie effectief te beschermen en zocht Meander zelf naar beschermende middelen op de markt. “En nu staan we weer achteraan in de rij om onze medewerkers te beschermen en dreigt een nieuwe overbelasting. En worden we weer haast gedwongen om zelf regie te nemen”.

Zelf vaccineren efficiënter

Meander vaccineerde in de eigen organisatie afgelopen weekend zelf meerdere thuiszorgmedewerkers. Dat kon omdat Meander efficiënter gebruik maakte van de ampullen met de Pfizer vaccins voor de bewoners van de verpleeghuizen. “Wij hebben 6 doses uit een ampul gehaald, waar er regulier 5 doses uit komen. Daarmee konden we extra medewerkers vaccineren. Dat hebben we uiteraard gecheckt bij de GGD. Tevens ontvingen we hun goedkeuring voor het vaccineren van de eigen medewerkers. Dat bewijst voor ons weer dat door 'eigen regie' wij sneller en efficiënter kunnen vaccineren. En daarmee helpen we ook de collega’s van de GGD, die al zo zwaarbelast worden’. De thuiszorgmedewerkers wachten nog op een uitnodiging van de GGD voor vaccinatie. Het moment waarop deze uitnodiging hun kant op komt is nog onbekend.

Meander kon tot nu ruim 200 van de 1200 personeelsleden vaccineren. “Dat is al fijn, maar we willen natuurlijk veel sneller, zo’n 1000 collega’s wachten op die noodzakelijke bescherming en blijven dus een potentieel gevaar voor zichzelf, hun omgeving en onze organisatie”, zegt Jack Jansen.

Voor meer persinformatie: Paulette van Lierop, manager Marketing & Communicatie MeanderGroep. Tel: 06-53693255.

Waardeert u ons?

Zorgkaart Nederland Horeca Service Meandergroep